OBS! Denna webb används för övning och tester för aktuell information gå till https://www.krisinformation.se

Statistik 2019

Här följer vi upp besöksstatistik och räckvidd för Krisinformation.ses aktiviteter på webben och i sociala medier för år 2019. Statistiken  sammanställs normalt en gång i månaden samt efter större händelser.
Uppdaterades

April 2019

Webbplatsen   
Besök startsidan: 13 377 
Besök hela webbplatsen: 51 492 

Sociala medier
Twitter: 95 545 följare 29/4  (94 925)
Facebook: 73 333 följare  (72 960)
Instagram: 10 800 följare (10 329)

Mest besökta och lästa nyheter 
VMA om skogsbrand utanför Hässleholm: 2400 besök på webben. Hög brandrisk i södra och mellersta Sverige: 2100 besök. 

På Twitter hade ett inlägg om eldningsförbud över 45 000 visningar. 

Krisinformation.se statistik Tertial 1 2019
1 januari - 29 april 2019
Twitter 95 545 följare 29/4 (ca 93 700 den 1/1)
Facebook 73 327 29/4 (ca 71 640 den 1/1)
Instagram 10 800 följare (ca 8 750 den 1/1)
Besök startsidan 52 706 (52 647, T1 2018) 
Besök hela webbplatsen 205 019 (176 912, T1 2018) 
Antal VMA i år: 15  

Mars 2019

Webbplatsen:
Antal besök på startsidan: 13 676
Hela webbplatsen: 58 515
Mest besökt nyhet: Stormvarning Skåne 1100 besök.
Facebook:
Inlägget om SMHI:s vädervarning för Skåne nådde över 48 700 användare och ett VMA i Halmstad nådde 37 000 på Facebook. I vanlig ordning nåddes flest (54 700) genom ett av inläggen om VMA-testet. Mellan 20 och 30 000 är en räckvidd som är vanlig för Krisinfo på Facebook. 
Följare: 72 960 (72 356)
Twitter:
På Twitter hade inlägget om VMA-testet 53 000 visningar, följt av Sveriges ambassads uppmaning till svenskar att höra av sig till anhöriga i det tidigare skedet efter skottdådet i Utrecht, Nederländerna. Det hade 35 600 visningar. Övriga låg på 20 – 30 000 visningar.  
Följare:
94 925 (94 461)

Instagram:
Följare: 10 329 (9624) 

Februari 2019 

Webbplatsen
11206 besök på startsidan, 36 601 på hela webbplatsen.  Låga besöksantal på nyheterna, flest (717) fick den om utredning om sommarens skogsbränder.

Sociala medier
På Twitter hade följande inlägg flest antal visningar i februari:
• Om utredningen av 2018 års skogsbränder (26 000)
• Film om utlandsresor och UD (26 300)
• SMHI varnar för storm, 15 februari (21 700)
Övriga mellan 15 och 20 000 visningar.

På Facebook hade följande inlägg störst räckvidd:
• Tele2 telestörningar 31/1: 35 200 användare
• SMHI varnar för storm 23/2: 32 000
• SMHI varnar för storm 15/2: 31 400
• Om skogsbränderna 2018: 31 600

Övriga nådde från 9700 upp till 30 000 användare på Facebook.
På Instagram hade inlägget om utlandsresor 265 visningar och det om telestörningar 377 visningar.

Antal följare (en månad sedan inom parentes)
• Twitter: 94 461 (94 096)
• Facebook: 72 356 (72 200)
• Instagram: 9624 följare (9107)

Januari 2019 

Webbplatsen

14 147 besök på startsidan den 1 - 31 januari. Hela webbplatsen hade 40 635 besök.


Sociala medier

Inlägget om SMHI:s varning för snöfall med drivbildning i Gävleborg, Stockholm och Uppsala län nådde över 122 000 användare på Facebook. Region Gotlands information med anledning av telefonibortfall på Gotland nådde över 45 000 användare på Twitter. En informationsfilm om strömavbrott den 10 januari hade över 4200 visningar på Instagram och en räckvidd på 6600 användare, alltså mer eller mindre två av tre följare. Att jämföra med den tidigare mest visade filmen på Krisinfos Instagramkonto som handlade om riskerna i brandskadad skog vilken fick 2200 visningar.
  
Antal följare (en månad sedan inom parentes)

  • Facebook 72 177 följare (71 640)
  • Twitter  94 093 följer (ca 93 700) 
  • Instagram 9107 följare (8750)   

Stormen Alfrida januari 2019

På Facebook delades inlägget om SMHI:s snöfallsvarningar för Stockholm, Uppsala och Gävleborgs samt Gotlands län till över 122 000 användare. Inlägget om VMA på grund av telestörningar på Gotland nådde på den plattformen över 46 000 personer. På Twitter hade inlägget om telefonin på Gotland nästan 39 000 visningar, drygt dubbelt så mycket som ett inlägg från Krisinfo normalt ger i den kanalen.